våldtäkt

"Är det bara psykiskt sjuka som våldtar?
- De flesta gärningsmän är "vanliga" killar och de flesta av oss har förmodligen träffat våldtäktsmän utan att ha en aning om det. Våldtäkt handlar inte alltid om sex (som är något lustfyllt och ömsesidigt) utan mer om makt- och kontrollbehov hos gärningsmannen, framförallt när det rör sig om våldtäkt inom en relation.
- Också bland gärningsmännen, framförallt när det rör sig om brott mellan ytligt bekanta, kan alkoholen ha betydelse för brotten. Alkohol kan alltså ta bort spärrarna de flesta har mot att begå brott och kan få oss göra handlingar som vi aldrig skulle ha gjort i nyktert tillstånd.

- Mycket talar för att synen på sexualitet, kvinnosyn och grupptryck har betydelse för sexbrotten. Bland unga offer och gärningsmän tycks det förekomma fler sexbrott i kretsar där sex främst är något man skryter med inför andra killar och inte något mysigt eller kul som man delar med någon man tycker om. "

  • Ångest och rädsla
  • Skuldkänslor
  • Påträngande minnen
  • Minnesluckor
  • Sömnproblem
  • Depression
  • Isolering
  • Självdestruktivitet
  • Trötthet
  • Ständiga återupplevelser av händelsen
  • Sänkt självkänsla
  • Humörsvängningar
  • Problem med att känna tillit till andra
  • Koncentrationssvårigheter
  • Kroppsliga symtom som magont, huvudvärk, muskelvärk
  • Uppgivenhet, initiativlöshet
  • Självmordstankar


  • Hämtat från http://www.okejsex.nu/



    • Ångest rädsla, rädd för att det ska hända igen, igen och igen.
    • Skuldkänslor, men det är ju mitt fel, jag hade inte behövt åka.
    • Minnen, hela tiden dessa minnen och bilder.
    • Minnesluckor, det händer mer ofta nu
    • Sömnproblem, mycket sömn/lite sömn
    • Depression, värre,
    • Självdestruktivitet, jo tyvärr.
    • Trötthet, värre än innan.
    • Återupplevelser av händelsen, titt som tätt, i skolan, hemma, i drömmarna.
    • Sänk självkänsla, sämst självkänsla
    • Humörsvängningar x9999
    • Problem med att känna tillit till andra, ja, vart är ni när jag behöver er?
      Jag litar inte på er längre. Bra gjort.
    • Koncentrationsvårigheter, att hela tiden se dig i skolan.
      Viska om mig, prata om mig. Kolla på mig.
      Det gör ont.
    • Magont, huvudvärk, värre än vad det var förut.
    • Självmordstankar, oja, dom finns där, ständigt.



      Det skrämmer mig.

    Kommentarer
    Postat av: erika

    Mimmi, jag blir så ledsen när jag läser sånt här.
    du förtjänar inte det här.

    2007-12-03 @ 23:11:33
    URL: http://erikacarlen.blogg.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0